Blog Archive

Wednesday, October 12, 2011

Kuda Lobak Putih dan Perwira Semangat Hantu.



Amir mengambil kertas buruk yang terselit antara celah helaian buku teks Sejarah milik Norman.

"Eh, apa benda ni?" soal dia dalam hati. Kertas lusuh itu punya tulisan jawi lama yang sudah samar-samar. Buruk betul keadaan fiziknya.

"Hoi, apa kau buat dengan kertas jampi serapah arwah moyang aku tu?"soal Norman. Amir garu kepala. Jampi serapah itu apa? Dia tidak pernah pula mendengar perkataan itu sebelum ini. Mahu ditanya, terasa segan pula. Takut dicanang-canang oleh Norman tentang kebodohan dia yang satu itu. Malu! Mana mahu dicampak ego dia selaku pelajar terpaling pintar di Fakulti Integrasi Serantau.

"Mana kau dapat ni?" soal Amir cuba memancing maklumat dari Norman.

"Itu jampi serapah turun temurun keluarga aku. Selebihnya rahsia." Jawab Norman sambil tersengeh. Amir rasa dipermainkan dengan jawapan sebegitu.

"Dengan aku pun kau tak nak cerita. Kawan baik konon." Ulas Amir geram.

"Ye lah. Aku cerita. Tapi, kau kena janji tak bagitahu pada sesiapa. Leceh kalau wartawan dapat tahu. Aku tak suka propaganda. Kau bukan tak tahu, undang-undang negara kita ini meletakkan sumpah setia untuk berkata benar dan tidak menyimpan rahsia. Aku selaku pembangkang tidak rela privasi aku dikacau kacirkan pihak-pihak Pro-Kerajaan. Aku benci diusung sogok khalayak." Panjang Norman membebel, menegaskan prinsip yang dikongsi bersama teman rapatnya itu.

Amir sekadar angguk kepala. Sangat faham apa yang disampaikan oleh Norman. Selebihnya, hati dia memberontak mahu mengetahui salasilah kisah berkaitan kertas buruk yang didakwa sebagai jampi serapah oleh Norman.

"Kertas ini ialah cerakin pertama dari lima belas cerakin serapah yang diguna pakai sewaktu mahu menyelamatkan negara kita satu masa dulu. Kisah ini tidak akan dapat kau jumpa dalam mana-mana buku teks kerana dikhuatiri mengganggu gugat kesejahteraan negara."

"Mengganggu gugat kesejahteraan negara? Kenapa kau kata begitu?" soal Amir tidak faham.

"Kalau kau sudi temankan aku mengembara mencari empat belas cerakin serapah yang lain, baru aku ceritakan pada kau selebihnya kisah ini." Sogok Norman, sedikit berjual beli urusan dengan Amir.

Amir diam. Dia perlu masa untuk memberikan jawapan.

"Nantilah aku fikir!" Begitu mereka mengakhiri perbualan tentang surat misteri itu.

2 comments: