Blog Archive

Tuesday, November 1, 2011

.Kuda Lobak Putih dan Perwira Semangat Hantu.


Amir sibuk mengemas beg memandangkan pengembaraannya bakal bermula esok pagi. Keputusannya untuk turut serta menyertai ekspedisi Norman masih lagi berbolak balik. Dia masih ragu-ragu dengan cerita misteri yang sangat sedikit diketahuinya.

Betulkah mantera itu wujud? Atau sebenarnya ia cuma satu prank!

Amir mencongak-congak tarikh hari ini. Sudah menjangkau bulan November. Bulan April sudah jauh tertinggal kebelakang. Istilah April fool tidak ada kena mengena dengan risalah yang ditemuinya tempoh hari. Lagi pula, bukannya ada sebarang rancangan televisyen yang terbabit berkomplot mengenakan dia. Jika tidak, tentu awal lagi dia sedar. Gadget-gadget kesayangan dia sudah dilengkapi dengan perincian paling bagus setakat ini. Contohnya dia mempunyai satu alat yang mampu mengesan gelombang elektronik dari gadget yang lain. Dalam urusan lain, sistem ini sebenarnya diguna pakai secara meluas untuk program rekreasi. Ianya bagi mengelakkan kecelakaan juga tersesat di dalam hutan sewaktu aktiviti rekreasi sedang dijalankan.

Diam-diam ubi berisi, diam-diam Amir dialah Raja Gadget. Begitulah dia yang sebenar. Semua teknologi canggih tanpa batasan itu sudah enak dalam genggam miliknya. Selaku anak seorang ahli perniagaan, wang sememangnya bukan satu masalah. Ada pen sebatang dan kertas sekeping, segalanya dia boleh tukarkan menjadi wang.

Ini bukan sihir, ini kuasa yang telah ayahnya beli dari seisi dunia. Dan dialah penikmat yang paling beruntung.

Telefon bimbitnya berdering nyaring. Panggilan dari Norman. Butang hijau ditekan lalu telefon bimbit dirapatkan ke corong telinga.

"Amir, datang rumah aku cepat. Ada kecemasan!"

Semua gerak lakunya terhenti sesaat sebelum dia laju-laju mencapai kunci kereta dan memecut ke rumah sahabatnya itu.

Speed trapped? Abaikan. Ia bukan masalah.

2 comments:

  1. lagi...lagi

    *speed trapped bukan masalah bg mereka
    yg banyak wang...haha

    ReplyDelete
  2. hahaha. yeah, selain wang amir ada sesuatu yang lain.jeng jeng jeng!

    ReplyDelete